« Chapter 12. The Object Stance : Philosophical Perspectives » - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2022

« Chapter 12. The Object Stance : Philosophical Perspectives »

(1, 2)
1
2

Résumé

Research about objects “for learning” and “to be learned” cannot leave a philosopher cold, whether he is a philosopher of education, a philosopher of science, a phenomenologist or a metaphysicist. On the one hand, because all didactic approaches, even the most specialized, are still a part, whether they want to be or not, of the educative project that encompasses them (what kind of person and citizen do we want to train?) .What more or less useful expertise and knowledge do we want to transmit and by what means? On the other hand, the very term “object” has elicited, throughout the history of philosophy, a number of debates on the theoretical field of knowledge, and this, long before the education sciences, didactics, or childhood and adolescent psychology took an interest in it.
Une recherche sur les objets « pour apprendre » et « à apprendre » ne peut laisser indifférent un philosophe, qu’il soit philosophe de l’éducation, philosophe des sciences, phénoménologue ou métaphysicien. D’une part, parce que toute démarche didactique, même la plus spécialisée, s’inscrit toujours, qu’elle le veuille ou non, dans un projet éducatif qui la dépasse (quel homme et citoyen voulons-nous former ? Quels savoir-faire et connaissances, utiles ou moins utiles, voulons-nous transmettre et par quels moyens ?). D’autre part, parce que le terme même d’« objet » a suscité, au fil de l’histoire de la philosophie, nombre de débats dans le champ des théories de la connaissance, et ce, bien avant que les sciences de l’éducation, les didactiques, ou encore la psychologie de l’enfance ou de l’adolescence, ne s’y intéressent.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03547969 , version 1 (29-01-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03547969 , version 1

Citer

Alain Panero. « Chapter 12. The Object Stance : Philosophical Perspectives ». Objects to Learn About and Objects for Learning, tome 2, J. Bisault et alii (dir.), iSTE WILEY, pp. 243-264, 2022, 9781786307743. ⟨hal-03547969⟩
56 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More