Éthologie épique, éthique romanesque. Grandeur et décadence de l'éthos dans "La Théorie du roman" de G. Lukacs
Résumé
This article compares the comparative study of the epic form and the novelistic
form undertaken by Georg Lukács in The Theory of the novel (1916) with Gilles
Deleuze’s distinction between “ethics” and “ethology.” Bordering the ethics of the novel,
epic “ethology” would be a peculiarity of a literature able to take into account its own
conditions of realization and more broadly its transpersonal dimension at the heart of
the aesthetics and the literary theory of the young Lukács.
L’article confronte l’examen comparé de la forme épique et de la forme
romanesque entrepris par Georg Lukács dans La Théorie du roman (1916), à
la distinction établie par Gilles Deleuze entre « éthique » et « éthologie ». À
front de l’éthique romanesque, l’« éthologie » épique serait le propre d’une
littérature à même de prendre en compte ses propres conditions d’effectuation
et plus largement sa dimension transpersonnelle, au cœur de l’esthétique et
de la théorie littéraire du jeune Lukács.