Les enjeux de l'attention conjointe dans les processus de communication: Particularités des enfants sourds ou atteints d'un trouble du spectre de l'autisme - Université de Picardie Jules Verne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant Année : 2020

The issues of joint attention in communication processes: Peculiarities of children who are deaf or have an Autism Spectrum Disorder

Retos de la atención conjunta en los procesos de comunicación: Caracteristicas de los niños sordos o con trastomos del espectro autista (TEA)

Les enjeux de l'attention conjointe dans les processus de communication: Particularités des enfants sourds ou atteints d'un trouble du spectre de l'autisme

Résumé

We questioned the joint attention strategies of 3 children who are respectively ASD, deaf and typical. In a proximal situation, two different strategies are observed: initiations for the deaf but for ASD children an avoidance of the gaze, which implies a lack of initiation. In the distal situation, the same type of difficulties are observed in deaf and autistic children who interact less with adults than typical children.

Domaines

Psychologie
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03679391 , version 1 (26-05-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03679391 , version 1

Citer

Federica Cilia, Barbara Le Driant. Les enjeux de l'attention conjointe dans les processus de communication: Particularités des enfants sourds ou atteints d'un trouble du spectre de l'autisme. A.N.A.E. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 2020, 32 (166), pp.267--274. ⟨hal-03679391⟩

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