Un journalisme de ‘luxe’ - Université de Picardie Jules Verne Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2006

A 'luxury' journalism

Un journalisme de ‘luxe’

Résumé

First worldwide public TV network in French, TV5 provides a lot of news contents, but appears to be a “non market driven” channel, while other broadcast and cable television news face intense economic pressures and competition spawned by the increased number of outlets. The present analysis attemps to provide insights into several issues : how do TV5 journalists shape “international news” ? What differences can be made between these news television professionals’ work, values, standards and editorial contents compared to those of their counterparts of the European news-only television Euronews ? What are the effects of their privileged professional status, freed of traditional financial and business pressures, advertising concerns or political constraints to which their colleagues are overwhelmingly confrontated ? What role plays the specific perception of their audiences on the positive view they design upon their profession, on the newsroom habits, on the professional practices, and on the news coverage and content decisions ? The argument of the authors is based upon interviews with TV5 journalists, working at all levels of the organization hierarchy (managers, news directors, working journalists and editors), on observation of the work in the newsroom and of the news products, and on a survey of various internal documents, conducted from October 2002 to March 2003.
Première chaîne publique généraliste, multilatérale et mondiale de langue française, faisant la part belle à l’information, TV5 apparaît dégagée de la plupart des logiques économiques qui structurent très fortement un champ journalistique audiovisuel de plus en plus concurrentiel. La présente étude vise à articuler plusieurs questionnements : selon quelles logiques les journalistes de TV5 produisent-ils une « information internationale » ? Qu’est-ce qui, au-delà des ressemblances, les distingue nettement de leurs confrères d’une autre chaîne internationale, spécialisée dans l’information en continu, Euronews ? Dans quelle mesure leur statut professionnel privilégié, « affranchi » des principales contraintes (institutionnelles, politiques, commerciales…) qui pèsent ordinairement sur les journalistes de la presse télévisuelle, couplé à une vision spécifique de leurs publics potentiels, influence-t-il les représentations distinctives qu’ils se font de leur métier, les conditions objectives de son exercice, les pratiques professionnelles concrètes, la construction du contenu rédactionnel des J.T. qu’ils produisent ?
Fichier principal
Vignette du fichier
Art.TV5 CREDEP Charpentier Pierru version auteurs déf.pdf (478.17 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03689070 , version 1 (06-06-2022)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-03689070 , version 1

Citer

Isabelle Charpentier, Emmanuel Pierru. Un journalisme de ‘luxe’ : Les logiques spécifiques de production d’une ‘information internationale’ au sein de la rédaction de la chaîne de télévision francophone internationale TV5. Ivan Chupin et Jérémie Nollet. Journalisme et dépendances, L'Harmattan, pp.213-237, 2006, Collection « Les Cahiers politiques », 2-296-00714-7. ⟨hal-03689070⟩
110 Consultations
33 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More