Becoming parents - Université de Picardie Jules Verne Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Actes de la Recherche en Sciences Sociales Année : 2016

Becoming parents

Devenir parents

Résumé

Today, few social behaviors seem to be as expected as the one that consists in wanting to ``have a child.'' Based on the secondary data derived from two national surveys (Enquete histoire familiale and Etude des relations familiales et intergenerationnelles) and on a longitudinal qualitative study of 50 families, this article analyzes the different patterns of entry into family life. It first examines the main factors behind the variations in the modes of access to parental status. It then offers a synthetic analysis of these variations, both statistical and ethnographic, by reconstituting the space of social differentiations that play a role in the production of representations of the family and of the different ways to start one's life. From the most precarious segments of the working class to the different fractions of the upper classes, the article analyzes the relative weight of economic and cultural resources, of social origins, of schooling trajectories and of life patterns in the constitution of the strategies of reproduction as they express themselves when one becomes a parent.
Il est peu de comportements sociaux qui semblent aujourd’hui aller de soi autant que celui consistant à vouloir « avoir un enfant ». À partir de l’exploitation secondaire de deux enquêtes nationales (l’Enquête histoire familiale et l’Étude des relations familiales et intergénérationnelles) et d’une étude qualitative longitudinale sur 50 familles, cet article analyse les différentes manières d’entrer dans la vie de famille. Sont tout d’abord examinés les principaux déterminants des variations des modes d’accès au statut de parent. On propose ensuite une approche synthétique de ces variations, à la fois statistique et ethnographique, en reconstituant l’espace des différenciations sociales à l’œuvre dans la production des représentations de la famille et des manières d’entrer dans la vie. Des fractions les plus précaires des classes populaires aux différentes fractions des classes dominantes, on analyse ainsi le poids relatif des ressources économiques et culturelles, des origines sociales, de la trajectoire scolaire et des parcours d’entrée dans la vie dans la constitution des stratégies de reproduction telles qu’on peut les saisir au moment où l’on devient parent.
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Dates et versions

hal-03689271 , version 1 (07-06-2022)

Identifiants

Citer

Bertrand Geay, Pierig Humeau. Becoming parents: Differentiated Approaches to the Procreation Imperative. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 2016, 214 (4), pp.4-29. ⟨10.3917/arss.214.0004⟩. ⟨hal-03689271⟩
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